×

  • ۱۴۰۳/۰۷/۲۷

سیستم های اطفا حریق


سیستم یا دستگاه اطفاء حریق متشکل از تجهیزاتی جهت مهار آتش (اطفاء حریق) است که غالبا به صورت اتوماتیک عمل می کنند.

انواع سیستم اطفاء حریق اتوماتیک
  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک مه آب (Water Mist)

سیستم مه آب یک سیستم محافظت در برابر آتش است که از اسپری آب بسیار ریز (مثل غبار آب) استفاده می کند. قطرات کوچک آب موجب می شود تا اطفا حریق صورت گیرد. اطفاء حریق به صورت خنک سازی شعله و گاز های محیط اطراف همراه با عملیات تبخیر صورت می گیرد.

  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک ورتکس (Vortex)

سیستم ورتکس، به صورت ترکیبی از گاز نیتروژن و مه آب عمل می کند. سیستم اطفاء حریق اتوماتیک بدین صورت عمل اطفاء را انجام می دهد که آب در اثر فشار نیتروژن به ذرات بسیار ریز (۱۰ میکرونی) تبدیل شده و بعد از ترکیب با گاز نیتروژن، از نازل خارج می شود. این سیستم هیبریدی (ترکیبی) آب و گاز به طور همزمان آتش را مهار و خنک می نماید. بدین صورت که ذرات آب موجب خنک شدن حریق، نیتروژن موجب کاهش میزان اکسیژن و اطفاء حریق می شود.

  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک گازی هالون (Halon)

در این سیستم اطفا حریق از انواع گاز های مختلف استفاده می شود. معمولا در دیتاسنترها کاربرد دارد. از زیر مجموعه های آن می توان گازهای Fm 200، Co2، IG ، Novec1230 را نام برد.

  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی اسپرینکلر (Sprinkler)

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی به سیستم آب پاشی که در سقف تعبیه شده گفته می شود که به مهار آتش کمک می کند. جهت استفاده از سیستم اطفاء حریق آبی، شبکه لوله کشی سقفی یا دیواری در محل نیاز است. از این سیستم اطفا حریق در پارکینگ، مخازن نگهداری سوخت، انبار، هتل و غیره استفاده می شود.

  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک پودری یا ذرات معلق آیروسل (Aerosol)

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آیروسل بر پایه گاز و پودر عمل می کند. زمانی که سنسور ها دود را شناسایی کردند، کپسول آیروسل فعالیت خود را آغاز می کند و به صورت مه ذرات ریز جامد (قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر) را بر روی آتش پخش کرده و موجب اطفای حریق می شود.

  • سیستم اطفاء حریق اتوماتیک فوم (Foam)

در سیستم اطفاء حریق فوم برای اطفای حریق، آب و فوم با هم ترکیب شده و از طریق نازل های لوله کشی شده خارج می شود و سیستم اطفاء حریق اتوماتیک فوم روی سطح مایع در حال اشتعال قرار می گیرد و مانع از ورود هوا به آن و در نهایت موجب اطفای حریق می گردد.

برند هایی که این شرکت در پروژه های خود از آن بهره برده شامل:

Rotarex و Imaco Fire




دیدگاه ها


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.